Ook een zittende job?

Gepost door Isaura Voet op

Drastisch minder zitten = een must

Eerst en vooral: waarom is het nodig om minder te zitten? Omdat we met zijn allen gemiddeld bijna 9 uur per dag zitten. Uiteraard vooral ook op het werk. Vlaamse bedienden en kaderleden zitten tijdens hun werkdag ongeveer vijfenhalve uur stil. En dat is problematisch, want wie een zittende leefstijl heeft, loopt meer risico op onder andere hartziekten, darmkanker, diabetes, depressie en voortijdige dood.

Zitten is een gewoontegedrag

Zitten is veelal een gewoontegedrag, iets wat je doet zonder er veel bij stil te staan. Bovendien lijkt het misschien zo dat er in jouw specifieke situatie niet veel aan te doen valt, omdat je nu eenmaal een zittend beroep hebt. Toch zijn er tal van creatieve tips waarmee je met kleine veranderingen in je zitgedrag, veel kan bereiken. Het streefdoel is om het aanbevolen maximum van 8 uur zitten per dag niet te overschrijden. Hou er wel rekening mee dat dit maximum betrekking heeft op een volledige dag van 24 uur. Met andere woorden je moet alle zittende momenten meetellen. Dus ook je pendeltijd die je zittend in de wagen of op het openbaar vervoer doorbrengt en de tijd die je ‘s avonds op de bank voor de televisie ligt.

Het feit dat zitten gewoontegedrag is, is positief, want dat betekent dat het gewoon een kwestie is van die gewoontes te doorbreken. En zo moeilijk hoeft dat niet te zijn, dankzij enkele kleine ingrepen in je dagelijkse routines.

Let op, het is niet de bedoeling om vanaf nu rechtstaand naar de televisie te kijken, want dit soort drastische wijzigingen in je gedragspatroon hou je toch niet lang vol. Mik eerder op gemakkelijk in te voeren acties, zoals die acties die we hieronder opsommen. Het is ook raadzaam om voor jezelf een plan op te stellen. Het is namelijk bewezen dat personen die op voorhand een plan maken, hun doelstellingen beter kunnen bereiken. Dankzij zo een actieplan zal je beter herkennen wanneer een situatie zich voordoet en kan je je plan om je zitgedrag te veranderen makkelijker toepassen.

Eigenlijk kun je op vier fronten werken als je minder wil zitten gedurende je werkdag. Het streefdoel is om elke 45 minuten gedurende minstens 40 seconden recht te staan.

  1. Onderbreken: probeer het langdurig zitten tijdens de werkuren te onderbreken door regelmatig kort recht te staan of even rond te lopen.
  2. Verminderen: probeer de totale tijd die je zit op het werk te verminderen door meer rechtstaand te werken.
  3. Pendelen: probeer je zitgedrag tijdens woon-werkverplaatsingen te veranderen.
  4. Pauzes: probeer je zitgedrag tijdens je lunch- en koffiepauzes op het werk te veranderen.

Op basis van deze vier thema’s vind je hier enkele tips voor acties die zeker vlot haalbaar zijn tijdens een normale werkdag op kantoor. Kies er enkele of ga meteen voor de volledige lijst:

  • Als de telefoon gaat, dan ga ik telkens rechtstaan.
  • Als ik een vergadering heb, dan ga ik telkens halfweg de meeting iets te drinken halen.
  • Als ik mijn computer opstart, dan maak ik telkens gebruik van een softwareprogramma dat me eraan herinnert om regelmatig recht te staan.
  • Als ik ‘s morgens op het werk kom, dan stel ik een alarm in op een wekker of mijn gsm dat mij eraan herinnert om regelmatig recht te staan.
  • Als ik een document print, dan ga ik telkens rechtstaan om het document te halen.
  • Als ik iets in de prullenmand werp, dan ga ik telkens rechtstaan.
  • Als ik een tussendoortje eet aan mijn bureau, dan ga ik dit telkens rechtstaand doen.
  • Als ik koffie haal, dan ga ik die ook telkens rechtstaand opdrinken.
  • Als ik een glas water neem, dan ga ik telkens rechtstaand.
  • Als ik een warme maaltijd eet, dan ga ik telkens na het eten onmiddellijk afruimen in plaats van te blijven zitten en dit achteraf te doen.
  • Als ik op de trein, de tram of de bus wacht, dan ga ik bij elke halte rechtstaan.
  • Als ik lange tijd zittend wacht aan het perron, dan ga ik toch elke 15 minuten even rondlopen.

Ongetwijfeld zijn er een paar waarvan je zegt: “Dit lukt me wel”. Haal er die tips uit en pas ze toe. Je zal merken dat ze op termijn een vaste gewoonte worden. Op dat moment heb je succesvol je oude gewoontegedrag doorbroken en ben je actief meer aan het bewegen dan voorheen.


Impact op je kantooromgeving

De meeste tips in dit artikel kan je gewoon toepassen. Je hebt er geen speciale infrastructuur of aanpassingen aan je kantoor voor nodig. Andere tips vragen wel een logistieke oplossing.

Het klinkt een beetje raar, maar misschien moet je overwegen om de printer of de vuilnisbak iets verder van je bureau te plaatsen, zodat je verplicht bent om recht te staan als je ze nodig hebt.

De meest effectieve maatregel is wel rechtstaand werken. Het ligt nogal voor de hand dat je door rechtstaand te werken het aantal uren dat je zittend doorbrengt op het werk drastisch kan verminderen. Je moet dan natuurlijk wel investeren in een zit-sta-meubel. Zo duur hoeft dat niet te zijn in verhouding tot een klassiek bureaumeubel, maar de voordelen ervan wegen wel veel zwaarder door. Niet twijfelen dus: kies voor een zit-sta-meubel. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Sta@work

De voordelen van staand werken zijn overduidelijk. Rechtstaand werken vergroot je focus. Het is goed voor je rugspieren en het heeft een grote positieve impact op hoe je je werk beleeft.

Het uitgangspunt is dat je lichaam gemaakt is om te bewegen. In ideale omstandigheden zou je elk half uur eens moeten rechtstaan en een beetje rondlopen. Als je dat goed beseft, dan ligt de keuze voor zit-sta-meubelen voor de hand. Een zit-sta-meubel is de tool bij uitstek om een ergonomische werkhouding aan te houden. Het is ideaal voor elke kantoormedewerker, maar kan ook in de vergaderzaal tot zijn recht komen. Het is bovendien bewezen dat staand vergaderen de focus vergroot en dus sneller resultaat oplevert. Aardig meegenomen toch?

Bovendien geeft een comfortabele werkhouding meer werkplezier en dat resulteert dan weer in meer efficiëntie en een hogere productiviteit. Alleen maar argumenten pro zit-sta-kantoormeubelen dus.

Wil je werk maken van minder zitten en meer bewegen, dan vormen de tips in de actielijst een goed vertrekpunt. Probeer ze uit en maak van de punten die je het beste liggen een goede gewoonte. Wil je nog een stapje verder gaan en staand werken invoeren op je werkvloer, dan haal je zeker je voordeel uit de zit-sta-meubeloplossingen van ZitSta.

Veel succes!

Ouder bericht Nieuwer bericht